Nog een verhaal over een ervaringen als keepertrainer. Ik train de jeugdkeepers vanaf F-teams tot zo lang als ze bij mij willen trainen. Soms is dat tot en met de A-teams.
Na de geplande training van een uur met het groepje, ga ik meestal met één of meerdere keepers nog een kwartier tot een half uur door. Die keepers staan al op een hoger niveau en hebben meer en een intensievere training nodig.

Zo ging ik laatst nog door met één van de oudere keepers. Ik ontdekte dat zijn concentratie verminderde en hij niet meer in een optimale houding ging staan en daardoor te traag reageerde. Dus wat concentratie-oefeningen geprobeerd.
Eerst in zichzelf keren en op zijn ademhaling laten concentreren. Steeds dieper en lager laten ademen. Dat hielp, maar niet voldoende. Dus nog een oefening met de bal gericht op reactiesnelheid en zijn focus op de bal te verhogen. Zo richt hij zich vanzelf ook weer op, wat hij moet doen in een moment van actie. Dat werkte.

harmony-2Omdat de keeper in het examenjaar VWO zit, vroeg ik hem of hij zo’n concentratie-oefening ook iets vond om te gebruiken net voor een toets of examen. Het sprak hem wel aan. Voor de oefening met de bal probeert hij iets anders weet te bedenken.
Door met dit soort oefeningen die hem helemaal bij zichzelf brengt de brug te slaan naar andere situaties in zijn leven, waarbij hij zijn volle aandacht nodig heeft, levert de training hem veel meer op, dan alleen een steeds betere keeper worden.

Het is soms even zoeken, maar zeker de moeite waard om bij sport, spel en andere activiteiten begeleiden in te zetten op jongeren zich meer bewust te leren worden van zichzelf. Dit inzicht geeft mij ook een heel bevredigend gevoel en maakt me meer bewust van de waarde van mijn inzet.