Het is me jaren geleden al opgevallen. Problemen verdwijnen voor een groot deel als iemand echt naar je luistert en je begrijpt. Bij wijze van test bemiddelde ik tussen ouders en de overblijfcommissie van de basisschool, waar mijn kinderen opzaten. Soms waren er problemen tussen een kind en de overblijfkrachten. Ouders belden mij dan of kwamen even langs. Ik luisterde naar hun verhaal en maakte aantekeningen. Nadat ze hun verhaal hadden gedaan, was er vaak al geen probleem meer. Samen aan tafel om het probleem op te lossen met de overblijfkracht was niet meer nodig.

Hetzelfde ervaar ik als ik met klanten spar over de inhoud en opbouw van een te maken website. Door ze te laten vertellen, vallen de onderdelen als vanzelf op hun plaats. Ik hoef alleen maar een paar gerichte vragen te stellen en wat details toe te voegen. Iemand die echt naar je luistert en je begrijpt, werkt probleem-oplossend en schept overzicht en inzicht.

Wonderlijk voorval Laatst hoorde ik een nog wonderlijker voorval. Er belde een vrouw naar een met mij goed bevriende therapeute: Jolette Lievaart van Centrum Helend Inzicht. Ze had al bij verschillende hulp-verleners aangeklopt, maar het voelde allemaal verkeerd, koud en afstandelijk. Zonder te weten wat er aan de hand was, hadden die haar verteld, dat ze toch zeker een aantal sessies van een uur nodig had; zonder dat ze wisten, wat het probleem was. Nu ging het anders. De beller mocht rustig vertellen, wat er aan de hand was. Alleen al het begrip voor zich niet gehoord voelen maakte een enorm verschil. De theLuisterend oor klein 1rapeut verwoorde na een paar zinnen, waar de vrouw mee zat. Deze was erg geraakt; ze zei:” Jij bent echt goed. Je bent ook zo rustig, ik raak helemaal ontspannen van je.” Het resultaat van het telefoongesprek was een afspraak voor één sessie om aan de slag te gaan. Daarna mocht ze zelf bepalen of en wanneer er weer een sessie nodig was. “Ik voel me helemaal opgelucht, “zei de vrouw. Ze had een luisterend oor gevonden voor het hele verhaal: over de andere hulpverleners, waarmee ze eerst contact had gezocht èn haar klacht.

 
Na een paar dagen belde ze opnieuw. “Mag ik de afspraak voorlopig afzeggen. Er is al zo veel in beweging gekomen door ons telefoongesprek, dat ik liever over een tijdje kom. Dit laat ik liever eerst uitwerken.” Geweldig toch?!

Kracht van echt luisteren Wat een ongelooflijk mooi resultaat. Alleen doordat iemand serieus heeft geluisterd en begrepen, waar een deel van de ‘schoen wrong’, was al veel van het probleem opgelost. Ze
was er door tot rust gekomen, waardoor ze inwendig in beweging kwam. Dat is de kracht van iemand,
die echt naar je luistert en je begrijpt. Soms is er niet eens méér nodig!