Veel berichten op social media van ondernemers zijn vaak hetzelfde. Therapeuten vertellen graag dat ze weer iemand hebben geholpen en hoe blij ze daar van worden. Hoveniers melden regelmatig een tuin die ze hebben aangelegd. Electrotechnici welke klus ze nu weer hebben geklaard. Zo heeft iedere beroepsgroep wel voorbeelden van berichten die regelmatig door dezelfde ondernemers worden geplaatst.
Wat voegen deze berichten toe? Het is toch logisch dat therapeuten anderen weer op weg helpen en ik mag toch hopen, dat ze daar plezier aan beleven en een goed gevoel bij krijgen. Voor de andere beroepsgroepen geldt hetzelfde: het is zo logisch, dat het eigenlijk niet het melden waard is.

Waarom?
Waarom plaatsen mensen dan dit soort berichten zo vaak? Waarschijnlijk als gevolg van een marketing-tip, dat je met grote regelmaat, liefst dagelijks zichtbaar moet zijn op social media. Als je dat gelooft, is er vaak niets anders te vertellen, dan wat triviaal is. Hoe vaak heb je een echt bijzonder geval onder handen, waar een inhoudelijk interessant verhaal in zit?
Is het wel zo, dat je zo frequent iets moet plaatsen om er voor te zorgen, dat mensen aan je denken? Als dat zo is, lijden er dan zoveel mensen aan een soort collectief geheugenverlies? Natuurlijk is dat niet zo. Door de zogenaamde marketing-wijsheden die zonder nuance worden opgevolgd, ontstaan dit soort berichten. Het lijkt me een pure angstreactie; bang om niet gezien te worden en te worden vergeten, als je even niets van je laat ‘horen’.

Inhoud komt altijd bovendrijven
Misschien vraag je je af, wat voor berichten dan wel? Ik geloof erin, dat inhoudelijke berichten er altijd ‘uit springen’ en opvallen. Het gaat er juist om, dat je als therapeut het inhoudelijke verhaal vertelt van een bijzondere aandoening, of levensprobleem; met alles wat er bij komt kijken: hoe ontstaat het, hoe uit het zich en natuurlijk hoe is dit aan te pakken.
Laat die hovenier maar beschrijven, hoe hij alle wensen in een tuin weet te combineren: kleur- en vorm-wensen, onderhoudsarm en toch groen, bestand tegen veel regen en droge perioden, passend in zijn omgeving, enzovoort.
Ik verwacht dat dit soort bericht graag wordt gelezen en dat de zender daarna niet zomaar weer wordt vergeten. Voor mij werkt het in ieder geval zo. Misschien de moeite waard om ook te proberen?!