Zoals ik in mijn vorige blog al vertelde, train ik al jarenlang jeugd-keepers als vrijwilliger bij een plaatselijke voetbalclub. Het vraagt meer persoonlijk contact als
een heel team trainen, omdat ik bij iedere keeper apart op van alles moet letten. Bij de keepers namelijk gaat het vooral om hun motoriek, timing, positie kiezen en coördinatie op het moment van actie. Alles moet dan kloppen. Als één van deze niet goed is, gaat het mis. In de wedstrijd betekent dit een doelpunt.

Voelen om te leren
In een korte schoolvakanties heb ik wel eens maar 1, 2 of 3 keepers, die komen trainen. Daar ga ik dan natuurlijk veel intensiever mee aan de slag. Hierdoor ontdekte ik, dat ze soms eerst moeten voelen, wat ze hindert in een verkeerde beweging of houding en daarna voelen als de beweging of houding goed is. Hierdoor worden ze zich ervan bewust, waarom je iets beter op een bepaalde manier doet om daar al hun aandacht op te brengen.
Voorbeeld: Als je als keeper al leunt, naar waar je denkt dat de bal naar toe gaat, kun je bijna niet de druk van het been halen om te vallen en te duiken in die richting. Daardoor ben je net te laat om de bal te pakken. Voelen 2
Sta je neutraal en je haalt de druk van het been aan de kant, waar de bal komt, dan begin je al vanzelf te vallen. Dit maakt vallen en duiken makkelijker en het gaat daardoor sneller.

Voelen om je bewust te worden
Dit geldt ook voor andere zaken. Soms moet je iets voelen om je je er van bewust te worden, hoe iets voor jou werkt; bijvoorbeeld hoe een bepaalde zin op verschillende manieren geformuleerd bij een lezer of luisteraar binnenkomt. Verplaats je daarvoor maar eens in de lezer en lees de zin met je gevoel: “Door het masseren van de buik zullen de darmen ontspannen”. Let op wat je voelt. Daarna lees je de zin: “Doordat ik je buik masseer gaan je darmen ontspannen.” Let op wat je nu voelt.
Voel ook maar eens, hoe je je vanbinnen voelt, als je iets doet of ervaart. Je wordt je je zo niet alleen meer bewust van, wat iets met je doet, je leert zo ook over jezelf. Deze kans om iets over jezelf te leren geeft je inzicht, waardoor je je eigen gedrag of reacties (naar anderen) aanpast.

Leraren
Misschien schuilt hierin wel het verschil tussen ‘leraren’ en ‘goede leraren’. De laatste hebben denk ik meer bewustzijn op zichzelf en gevoeld, hoe het is om iets op een bepaalde manier te leren. Daardoor hebben ze meer inlevingsvermogen in hun leerlingen en het leerproces. Ze laten dit hun leerlingen ook ervaren en voelen, met zoveel mogelijk aandacht. Vooral als ze zien, dat iets niet goed over komt.